O czym mogą świadczyć trudności w pracy układu kierowniczego ciągnika?

2022-04-20

Ciągniki rolnicze są eksploatowane w trudnych warunkach terenowych i przy znacznym obciążeniu, co sprawia, że montowane w nich podzespoły z czasem mogą ulegać awariom. Jednym z przejawów zbliżających się kłopotów są problemy z utrzymywaniem maszyny na wybranym torze jazdy lub manewrowaniem, mogące świadczyć o usterkach układu kierowniczego. Najczęściej jest to spowodowane powstającymi luzami, a w przypadku braku odpowiedniej reakcji także uszkodzeniami całych podzespołów. Znalezienie części do ciągników pozwalających na przywrócenie sprawności sprzętu nie jest na szczęście problemem, zarówno gdy chodzi o starsze pojazdy, jak i o konstrukcje stosunkowo nowe.

Jakie elementy składają się na układ kierowniczy ciągnika?

Układ kierowniczy ciągnika może mieć różną budowę w zależności od okresu, w którym został wyprodukowany. W starszych i wciąż użytkowanych maszynach stosowano rozwiązania w pełni mechaniczne. Nowsze urządzenia to z reguły układy sterowane hydraulicznie lub elektrycznie – w takim przypadku do obrotu przednich kół ciągnika nie jest konieczne bezpośrednie przyłożenie siły do koła kierownicy, ponieważ za wprawienie maglownicy albo ślimaka w ruch odpowiada układ wspomagania. Zasada działania pozostaje jednak taka sama – ruch obrotowy kierownicy jest przekształcany za pomocą przekładni w ruch liniowy, a dzięki drążkom kierowniczym przenoszony na zmianę ustawienia kół. W przypadku nowoczesnych maszyn układ może być wyposażony np. w system hydrauliczny, gdzie za zmianę położenia kół odpowiadają orbitrole albo elektryczny, co wiąże się z wykorzystaniem w tym celu silników elektrycznych.

Jakie awarie układu kierowniczego zdarzają się najczęściej?

Wśród najczęściej występujących awarii układu kierowniczego w ciągnikach rolniczych znajdują się luzy pojawiające się na przekładni kierowniczej oraz usterki wynikające z jej nieprawidłowej pracy. Problemem mogą się okazać wycieki oleju z przekładni i kłopoty z działaniem wspomagania np. defekty pompy hydraulicznej potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania tego podzespołu. Do częstszych uszkodzeń należy także zużycie końcówek drążków kierowniczych.