Problemy ze skrzynią biegów w ciągnikach

2022-01-19

Dlaczego skrzynie biegów się psują? Awarie zdarzały się zawsze, nawet przed kilkoma dekadami, gdy ciągniki posiadały jeszcze skrzynie o bardzo prostej konstrukcji. Czasem przyczynę stanowiła wada fabryczna, ale w większości przypadków za awarię odpowiadał operator maszyny. Nie każdy bowiem potrafił prawidłowo używać sprzęgła i zmieniać bieg w najwłaściwszym momencie. Rozbierający skrzynię mechanik mógł potem wiele wyczytać z wytartych krawędzi kół zębatych. 

Błędy w obsłudze skrzyni biegów wciąż stanowią jedną z przyczyn problemów prowadzących nawet do koniecznej wymiany części ciągnika. Ale w nowszych pojazdach kłopoty związane są zwykle z niedostatecznym poziomem oleju. Nowoczesne skrzynie biegów posiadają bowiem o wiele bardziej skomplikowaną budowę i muszą być odpowiednio zabezpieczone. Część kół zębatych powinna być nawet w oleju całkowicie zanurzona. I nie chodzi tu tylko o samo smarowanie, ale także o chłodzenie, ponieważ tam, gdzie zęby kół na siebie zachodzą, wytwarza się naprawdę dużo ciepła. Dodajmy, że olej smaruje i chłodzi również ułożyskowania skrzyni biegów. Może on też sterować pracą przekładni i przepływać przez zawory elektrohydrauliczne.

Dlatego tak ważne jest, aby skrzynię biegów naszego ciągnika obsługiwać zgodnie z zapisami instrukcji przygotowanej przez producenta. Żeby właściwie dobierać olej i wymieniać go na czas. Jak również, by zadbać o czystość filtrów. Pamiętać trzeba bowiem, że problem stanowią również zanieczyszczenia oleju, które doprowadzić mogą do zablokowania zaworów, a co za tym idzie, do utraty możliwości sterowania skrzynią biegów i unieruchomienia ciągnika. A zanieczyszczenia to niestety naturalny produkt uboczny pracy nowoczesnych przekładni, w których ścierają się tarcze sprzęgłowe. Ale nowy olej i czyste filtry mogą zapewnić nam nawet tysiąc motogodzin spokojnej pracy, bez martwienia się o skrzynię. O ile będziemy się nią (i sprzęgłem) prawidłowo posługiwać.