Remont ładowacza – jak się do niego przygotować?

2022-07-28

Wszystkie urządzenia mechaniczne i maszyny ulegają z czasem naturalnemu zużyciu, a poddawane dużym obciążeniom odmawiają posłuszeństwa. Dla przywrócenia im pełnej sprawności, konieczny więc będzie remont często związany z wymianą poszczególnych podzespołów. W ramach przygotowań już po zdiagnozowaniu przyczyn nieprawidłowego działania trzeba zaopatrzyć się w odpowiednie części do ciągników oraz używanego w nich osprzętu. Przekonajmy się, jakie podzespoły występują w ładowaczu czołowym i sprawdźmy, co może w nim ulec awarii.

Jaka jest funkcja i zasada działania ładowacza czołowego?

Ładowacz czołowy to urządzenie, które pozwala na korzystanie z różnego rodzaju osprzętu ułatwiającego wykonywanie prac transportowych i przeładunkowych. Można dołączyć do niego szuflę pozwalającą na przemieszanie materiałów sypkich, a także widły ułatwiające podnoszenie beli siana czy big bagów, a także chwytak do balotów. Urządzenie składa się z dwóch ramion umieszczonych po przeciwnych stronach przedniej części ciągnika. Po każdej z nich znajdziemy płytę montażową łączoną z ramą ciągnika, słup, do którego mocowany jest wysięgnik, jak również kończącą element i zarazem przykręconą do obu ramion ramkę, pozwalającą na doczepianie poszczególnych narzędzi. Za ruch ramion oraz ramki odpowiedzialne są siłowniki hydrauliczne zasilane z pompy ciągnika, a w niektórych przypadkach z oddzielnego systemu.

Co psuje się najczęściej w ładowaczach czołowych?

Elementami, które najczęściej ulegają awariom, są części układu hydraulicznego, a więc uszczelnienia, przewody, szybkozłączki, a także siłowniki, rozdzielacz oraz pompa. W wyniku obciążeń zużywają się sworznie i łożyska. Zdarza się, że przy zbyt intensywnej eksploatacji i niedostosowaniu masy ładunku do udźwigu dochodzi do odkształcenia elementów konstrukcji. Zagrożeniem bywa korozja. Zakres prac remontowych zależy od typu usterek. Najczęściej w grę wchodzi jednak naprawa hydrauliki siłowej. Poza wymianą uszczelnień potrzebna może być regeneracja cylindra siłownika, a także tłoka lub tłoczyska, poważniejsze problemy sprawiają też wałki rozdzielacza oraz jego korpus.