Za co w maszynach rolniczych odpowiada alternator? 

2021-09-15

Możemy wyróżnić wiele podzespołów, które odpowiadają za prawidłową pracę maszyn rolniczych. Sercem każdego pojazdu jest silnik, na którego funkcjonowanie którego ma wpływ między innymi alternator, którego zdaniem jest wytwarzanie prądu podczas pracy silnika ciągnika rolniczego lub innej maszyny i przesyłanie go do akumulatora. Jak zbudowany jest alternator i dlaczego jest ważnym elementem w maszynach rolniczych?

Jak zbudowany jest alternator w maszynach rolniczych i za co odpowiada? 

Zachowanie pełnej sprawności maszyn rolniczych jest niezwykle ważne, aby uniknąć przestojów w wykonaniu prac na polu, a co za tym idzie – utraty zysków. Jak wiadomo, akumulatory wymagają ładowania, za co odpowiedzialny jest omawiany alternator, który wytwarza i przesyła prąd do akumulatora, dzięki czemu maszyna rolnicza działa nieprzerwanie. Standardowy alternator do maszyn rolniczych składa się z obudowy tylnej oraz przedniej z uchwytami mocującymi. W środku urządzenia znajdują się:

  • złącza zewnętrzne,
  • mostek prostowniczy,
  • diody główne,
  • diody wzbudzenia,
  • wirnik wyposażony w pierścienie ślizgowe,
  • wentylator, który może się znajdować wewnątrz albo na zewnątrz alternatora,
  • łożyska (przednie i tylne),
  • stojan, który jest odpowiedzialny za połączenie uzwojeń „w trójkąt” albo „w gwiazdę”,
  • koło pasowe, które może być gładkie albo z rowkami,
  • regulator i szczotkotrzymacz.

Kiedy należy wymienić alternator? 

Z uwagi na to, że maszyny rolnicze są poddawane intensywnej eksploatacji, należy mieć na uwadze, że  co jakiś czas może być konieczny zakup części zamienne do maszyn rolniczych. Alternator to obok łożysk, cylindrów, zaworów czy innych elementów odpowiedzialnych za pracę ciągników element, który z czasem się zużywa.

Jego wymiana jest konieczna między innymi w sytuacji, w której pęknie obudowa albo zużyją się szczotki czy łożyska. Żywotność alternatora jest w dużej mierze uzależniona od tego, w jakich warunkach pracuje. Czasami również dochodzi do zwarcia. Pierwszym symptomem, który powinien zaniepokoić kierowcę ciągnika, jest świecąca kontrolka. O usterce alternatora może również świadczyć jego szybkie rozładowywanie się.