Zastosowanie łożysk tocznych w rolnictwie

2021-08-10

Łożyska toczne są pewnego rodzaju zabezpieczeniem, wykorzystywanym w budowie różnych maszyn w celu zapewnienia jej elementom odpowiedniej ochrony. Najważniejszym skutkiem użycia łożyska jest zmniejszenie tarcia pomiędzy częściami urządzenia, co przekłada się jego mniejszą awaryjność, większą efektywność i zmniejszone zużycie energii. Praca maszyny z odpowiednio wykorzystanymi łożyskami jest również cichsza. Jak widać, użycie tych części skutkuje wieloma korzyściami, przy jednoczesnym braku znaczących wad. Z tego powodu łożyska są bardzo szeroko wykorzystywane w ogromnej ilości maszyn działających w niemal wszystkich gałęziach przemysłu. 

Łożyska toczne w maszynach rolniczych 

W dzisiejszych czasach rolnictwo nie opiera się już wyłącznie na sile mięśni ludzi i zwierząt – aby praca była możliwie najefektywniejsza, stosuje się bardzo wiele różnorodnych urządzeń, głównie mechanicznych, w których również może dojść do tarcia pomiędzy elementami. W efekcie łożyska toczne są obecne w znacznej większości maszyn rolniczych – od ładowarek teleskopowych, poprzez prasy, po brony talerzowe i wiele, wiele innych urządzeń. Szczególnie istotną rolę odgrywają w konstrukcjach, mających dużo wspólnego z motoryzacją, takich jak ciągniki lub kombajny. 

Ciężko wyobrazić sobie pojazd, w którego budowie nie wykorzystano łożysk tocznych. Są one obecne w wahaczach, istotnych elementach układów zawieszenia. Stosuje je się również w amortyzatorach, kolejnych niezwykle ważnych częściach. Pojawiają się w układach kierowniczych, wentylatorach, alternatorach i pompach paliwowych. Ich największą ilość można jednak odnaleźć w układach przenoszenia napędu, gdzie korzysta z nich wiele różnych części, takie jak sprzęgło lub koła zębate skrzyni biegów. Jeśli maszyna rolnicza jeździ, z pewnością znajduje się w niej duża ilość łożysk tocznych

Jak działa łożysko toczne? 

Konstrukcja tej części nie należy do wyjątkowo skomplikowanych, ale doskonale spełnia swoje zadanie. Łożysko toczne składa się z dwóch pierścieni – w wewnętrznym znajduje się wał, zaś zewnętrzny zostaje osadzony w oprawie – koszyki, które utrzymują je w odległości od siebie, oraz ewentualnie uszczelnienia, zabezpieczające pracę urządzenia. Dzięki oddzieleniu elementów od siebie łożysko chroni je przed tarciem.